Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym to temat, który powinien „palić” z ciekawości każdego rodzica. … i słusznie! Decyzje jakie podejmujemy w pierwszych godzinach życia często mają odbicie na reszcie przygody na planecie Ziemia :). Dzisiaj jako ekspertów od temat rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym zapytaliśmy wychowawców Iwonę Opalewską oraz Iwonę Poturaj z Eko Przedszkola Misiowy Raj w Gdańsku.
Co jest ważne w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym? W jakie umiejętności powinno być “uzbrojone” dziecko kończące okres przedszkolny?
Na powyższe pytania nie da się odpowiedzieć jednym artykułem. Dlatego mamy nadzieję, że wypowiedzią naszych ekspertów tylko zachęcimy Cię do dalszego zgłębiania wiedzy na temat rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Pozwoli to na wychowanie zdrowych, silnych i zaradnych dzieci, którzy będą budować ten świat! Zachęcamy do lektury.
Kim jest dziecko w wieku przedszkolnym?
Z definicji funkcjonującej w naszym społeczeństwie dziecko w wieku przedszkolnym to takie, które ma 3 do 7 lat. Mimo sporej rozpiętości wiekowej, jest coś co je wszystkie łączy. Niezależnie od różnic wynikających z indywidualnego tempa rozwoju, są to zazwyczaj dzieci w mniejszym lub większym stopniu samodzielne, komunikatywne i mają mnóstwo pytań o otaczający je świat.
Co zrobić, aby rozwój dziecka w wieku przedszkolnym przebiegał harmonijnie i w odpowiednim tempie?
Jak sprostać setkom codziennych pytań, niekończącej się energii i zaspokoić dziecięcą ciekawość?
Bardzo istotnym czynnikiem jest to, by dziecko miało kontakt z rówieśnikami. Warto już od najmłodszych lat zabierać dziecko w miejsca gdzie będą inne dzieci. Można zacząć np. od zajęć dla mam i niemowląt, a w następnym etapie od spotkań na placu zabaw.
Kiedy dziecko osiągnie wiek przedszkolny warto pomyśleć o zapisaniu go do przedszkola. To właśnie tam dzieci mają w jednym miejscu możliwość rozwoju wszystkich najważniejszych sfer: zarówno społecznej, emocjonalnej jak i intelektualnej. To w przedszkolu najczęściej pierwszy raz stykają się z rysowaniem, wycinaniem, klejeniem – tzw. motoryka mała, czyli zestaw czynności wykonywanych za pomocą rąk. Dzieci odkrywają swoje ukryte talenty . Uczą się skakać, przeskakiwać, wspinać się, czołgać i wykonywać różne zadania kształtujące motorykę dużą, czyli zestaw czynności wymagający koordynacji wielu jednostek motorycznych np. rąk, nóg i narządu słuchu w celu odtworzenia prostej choreografii tanecznej. Poznają odpowiedzi na pytania dotyczące świata oraz uczą się życia w zgodzie z naturą. To bardzo ważny etap w życiu dziecka i nie należy go zaniedbywać.
Jak wygląda rozwój dziecka w wieku przedszkolnym w Misiowym Raju?
Dla nas jako nauczycieli przedszkola ważne jest, by dzieci miały możliwość rozwoju w każdej z tych dziedzin. Dlatego w „Misiowym Raju” równoważymy czas na zajęcia edukacyjne i swobodną zabawę pod okiem nauczyciela, gdyż dzięki swobodnej zabawie dziecko uczy się jak rozwiązywać proste konflikty, uczy się dzielić zabawkami i inicjować zabawy. Oprócz wdrażanych postaw życia w zgodzie z naturą, realizacji podstawy programowej, stworzyliśmy szeroką ofertę zajęć stymulujących wszystkie wyżej wymienione sfery (oczywiście wszystko w formie zabawy): od zajęć plastycznych, przez sensoryczne, językowe, ruchowe po tańce, piłkę nożną oraz całoroczne zajęcia ogólnosprawnościowe na podwórku czyli Ninja Kids. Dzięki naszemu zamiłowaniu do pracy z dziećmi, każdy dzień to dla nich nowa przygoda, a po ukończeniu edukacji w „Misiowym Raju” dziecko będzie przygotowane do podjęcia kolejnego rozdziału jakim jest szkoła.
Co zrobić, gdy jako rodzice chcemy odsunąć moment “rozstania” z dzieckiem, w wyniku czego nie posyłamy go do przedszkola?
Postarajmy się zapewnić naszej pociesze możliwie częsty kontakt z rówieśnikami. Ważne jest, by nie ograniczać się jedynie do sali zabaw. Zdecydowanie lepsza będzie forma zajęć zorganizowanych, np. zajęcia taneczne, umuzykalniające, językowe, sportowe prowadzone przez instruktorów lub pedagogów. W obecnych czasach wybór jest dość szeroki. Forma zajęć zorganizowanych umożliwia dziecku poznanie innych osób, które z czasem mogą stać się nawet dla niego autorytetem.
Zazwyczaj nam; nauczycielom; często łatwiej „trafić” do dziecka niż rodzicom. Ale spokojnie – nie ma w tym nic niepokojącego. To zupełnie naturalne, że dzieci mają po prostu większy dystans i wrodzony respekt do “obcych” dorosłych. Wówczas nasze dziecko ma możliwość nauki funkcjonowania w grupie rówieśników oraz poznania zasad i norm w niej obowiązujących. Inaczej mówiąc – uczy się żyć w grupie społecznej.
Po co wprowadzać normy i zasady na tak wczesnym etapie jakim jest rozwój dziecka w wieku przedszkolnym?
W kontekście wychowania dzieci w wieku przedszkolnym, ale i w późniejszych latach, tak wiele mówi się o bezstresowym wychowaniu , asertywności w stosunku do innych (zwłaszcza dorosłych), głośnego mówienia “NIE”, jeśli nie ma na coś ochoty. Finalnie koncentrujemy się na potrzebach tylko naszego dziecka, zapominając o tym, że nasze dzieci kiedyś dorosną i będą musiały funkcjonować w otoczeniu innych ludzi, a co za tym idzie będą musiały podporządkować się pewnym zasadom, przepisom i normom.
W życiu dorosłym bowiem zasady są wszędzie i obowiązują każdego bez wyjątku np. przepisy ruchu drogowego, które w założeniu dbają o nasze bezpieczeństwo. Wyobraźmy sobie np. znak ograniczający prędkość do 30km/h. Czy on mówi nam “ZWOLNIJ JEŚLI MASZ OCHOTĘ”? Podobne założenie mają zasady obowiązujące w grupie dzieci – priorytetem jest ich bezpieczeństwo. Tak więc nie ma możliwości, by ominąć problem podporządkowywania się pewnym normom. Dobrze dla dziecka jest, kiedy zaczyna się z tym oswajać już od najmłodszych lat, z zasadami i normami. Zaczynając od przedszkola, gdzie przekazywane jest to w łagodnej formie (z racji tego, iż jest to zazwyczaj pierwsze “zderzenie” dziecka z grupą) i stopniowo poszerzane wraz z wiekiem i możliwościami konkretnego dziecka.
W naszym przedszkolu idealnie sprawdza się tzw. pozytywna dyscyplina. Polega ona głównie na tym, by wzmacniać u dzieci przekonanie, iż wiedzą, jak zachować się właściwie w konkretnych sytuacjach. Zamiast poleceń staramy się używać pytań do dzieci. Przykładowo kiedy sprzątamy zabawki – włączamy do tego specjalnie dobraną do tego piosenkę, pytając się “o czym nam ona przypomina?” lub po prostu pytamy: “gdzie powinny się znaleźć klocki, które leżą porozrzucane na dywanie?” Dzieci doskonale znają odpowiedź. BA! Szybko okazuje się, że znajdują się chętni do wykonania tego mało atrakcyjnego zadania, jakim jest sprzątanie zabawek 🙂
Co jeszcze jest ważne w rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym?
Przedszkole to nie tylko nauka przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśników. To także, a może przede wszystkim!? SAMODZIELNOŚĆ! I to zarówno samodzielność w tzw. samoobsłudze (ubieranie się, jedzenie, mycie itp.), jak i samodzielność w działaniu, myśleniu i radzeniu sobie w grupie.
To właśnie w wieku przedszkolnym dziecko nabiera kompetencji interpersonalnych (poznaje siebie, to co mu się podoba, co odpowiada, a co nie jest dla niego przyjemne) oraz intrapersonalnych (nawiązuje kontakty, uczy się prosić o pomoc, dzielić się i zwracać uwagę na potrzeby innych). Dlatego tak ważne jest , by w tym okresie życia budować i wzmacniać u dzieci postawę empatyczną, niosącą pomoc innym.
W naszym przedszkolu empatia i szacunek jest jednym z priorytetów więc organizujemy różnego rodzaju zbiórki, m.in. dla schroniska dla zwierząt czy dla wybranej rodziny potrzebującej pomocy w codziennych potrzebach., a także przez przygotowywanie własnoręcznie zrobionych kartek lub wypieków na przykład dla Seniorów lub sąsiadów z okazji Dnia Życzliwości.
Zachęcamy do aktywnego wspierania swoich dzieci w tym ważnym okresie jaki jest wiek przedszkolny.
Podziękowanie dla czytelników
W imieniu naszych Ekspertów i swoim chcielibyśmy bardzo podziękować za poświęcony czas na zgłębianie tematu rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Głęboki wierzymy, że mamy potężny wpływ na to jak dobrze poradzą sobie dzieci w otaczającym nas świecie. Często w dzieciństwie słyszeliśmy „ucz się synu ucz, bo nauka to do potęgi klucz”. Na drodze spotkamy wielu nauczycieli. Cieszymy się, że mamy przyjemność pracować z Misiowym Rajem od blisko dwóch lat! To wspaniali ludzie, z pasją do krzewienia niezbędnych wartości i umiejętności u dzieci w wieku przedszkolnym. Zachęcamy do zadawania pytań, a jeśli pojawi się ich więcej nie omieszkamy wrócić z odpowiedziami 🙂
Pamiętaj, aby udostępnić wpis u siebie.
Wszystkiego dobrego 🙂
Chłopaki z Ninja Kids
Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go na swojej tablicy!