Wegańskie placki ziemniaczane

Wegańskie placki ziemniaczane

Ziemniak to warzywo, które świetnie zaadoptowało się na naszych ziemiach i wyżywiło wiele pokoleń Polaków. Miało znaczący wpływ na przetrwanie Polaków w trakcie głodu, “II Wojny Światowej”.  

Ziemniak to bogate źródło błonnika, minerałów, witamin, w szczególności witaminy C. To jedno z najpopularniejszych warzyw na świecie. 

 

Aby przyrządzić "Placki" dla 4-6 osób potrzebujesz:

– 2kg ziemniaków (mącznych),

– 4 ząbki czosnku,

– 1 dużą cebulę,

– 1/2 kwaśnego jabłka,

– 12 łyżek mąki z ciecierzycy,

– 2 łyżki skrobi z manioku (tapioka),

– 5 łyżek oleju słonecznikowego

– 2 łyżeczki soli,

– 1 łyżeczka czarnego pieprzu,

– 2 łyżeczki cukru (na porcję 3 placków),

Tłuszcz do smażenia

Tarkę z małymi oczkami lub elektryczną maszynkę do mielenia mięsa z sitkiem z małym i dużym oczkiem. 

Ps. smażyłem już na oliwie, oleju kokosowym, oleju rzepakowym ale najlepiej wychodzą smażone na oleju słonecznikowym. 

Do dzieła

Aby poszło szybciej i aby oszczędzić opuszki palców, do przygotowania ciasta wybieram maszynkę do mielenia mięsa. Tobie, też ją zalecam.

Obierz cebulę i pokrój w paski. Obierz ziemniaki i pokrój w dużą kostkę. Obierz czosnek. Obierz pół jabłka i druga połowę zjedz (wtedy nie wyjada się ciasta do placków).

Odpalamy maszynę i mielimy na sitku o większym oczku, powoli mieszając składniki (ziemniak, cebula i czosnek, jabłko). Po pierwszym mieleniu zmieniamy sito na te o mniejszym oczku i mielimy drugi raz. 

Po zmieleniu składników przekładamy wszystko do dużej miski i dodajemy 2 łyżki skrobi z manioki. Po wymieszaniu, powoli dodajemy mąkę z ciecierzycy i przyprawy. Obserwuj czy ciasto uzyskuje konsystencję gęstego ciasta naleśnikowego (czasem trzeba dodać dodatkowa łyżkę mąki, zależy od zawartości wody w ziemniakach). Na końcu dodaj 5 łyżek oleju słonecznikowego. 

Ciasta powinno wyjść około 2,5 L i wystarczyć na 27-28 placuszków o średnicy około 10cm.

Smaż na mocno rozgrzanym tłuszczu, jednokrotnie przewracając. Przewracaj po uzyskaniu zarumienionego ciasta. Po kilku smażeniach zlej pozostały olej i wytrzyj patelnię papierem. Placki zachowają podobny wygląd i smak.  

Placki można podać z czym tylko chcemy i na co mamy ochotę. U mnie w domu jedliśmy z kwaśną śmietaną i cukrem (ale te są wege). Można zjeść z masłem orzechowym i dżemem.  Z majonezem i z warzywami. Praktycznie wjadą ze wszystkim.

Smacznego !

 

Czas wykonania:

45 – 60 min 

zależy od tego jak szybko będą się smażyć i jakie ostre noże są w młynku do mięsa. 

Poziom trudności:

Wprawiony Ninja rodzic, tandem Ninja Kids wraz z opiekunem w kuchni, kawaler albo chłop na wygnaniu,

Dlaczego właśnie placki ziemniaczane

Ziemniak jest niesamowitym pomocnikiem w kuchni. Można go przyrządzić i przemycić na tak wiele sposobów, że nie powinno się o nim zapominać. Tutaj zjesz go w postaci placków ziemniaczanych w propozycji podania z cukrem lub śmietaną i cukrem. Ziemniak to także frytki i ten doskonale nam znany ziemniak z wody (spróbuj gotować, wrzucając surowego ziemniaka do wrzątku). Ziemniak, to także kopytka, które śmiało mogą być deserem. Ziemniak to także babka z pieca podawana z sosem grzybowym. Ziemniak to cud natury!

Lista zakupów

– 2 kg ziemniaków (mącznych) lepsze te zmniejszą zawartością wody,

– czarny pieprz,

– sól drobnoziarnista,

– Tapioka (skrobia z manioku),

– mąka z ciecierzycy,

– cebula,

– olej słonecznikowy, 

– 1 jabłko (kwaśne),

– czosnek świeży.

Wartość kaloryczna:

Wartość energetyczna 3941 kcal ( 1 sztuka około 140 kcal)

Tłuszcz – 154,5g

Węglowodany – 525g

Białko – 88,5g

Błonnik – 58,6g

Sól – 0,5g

Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go na swojej tablicy!

Share on facebook
Zainspiruj

Chcesz więcej? Inspiracyjnej treści nigdy za wiele!

Treningi Ninja Kids

Wybrana opinia z FacebookaZajęcia na które syn nie może się doczekać. Jak tyko się kończą, pyta ile dni do następnych

~Agnieszka K.